Een (nieuwe) huisstijl is een heel belangrijk aspect van een bedrijf. Je huisstijl moet goed passen bij je identiteit en de juiste uitstraling hebben. Je huisstijl zie je namelijk overal terug, zoals op je website en al het drukwerk. In dit artikel geven we een aantal tips om je huisstijl te ontwikkelen.
Onderscheiden
Met een huisstijl kun je je onderscheiden van concurrenten en herkenbaarheid creëren. De belangrijkste waarden van een bedrijf worden uitgedragen. Elementen van de huisstijl zijn onder andere het logo, de pay-off, het kleurgebruik en de typografie.
Fase 1: de strategie
Als eerste is het belangrijk om te bepalen wat je uit wil dragen. De identiteit van de organisatie moet dus centraal staan. Daarnaast is het ook van belang om het imago in kaart te brengen. Hier zal onderzoek naar gedaan moeten worden.
Fase 2: het ontwerp
Wanneer duidelijk is wat er uitgedragen moet worden kunnen de designers aan de slag met het ontwerp. Het gaat hier om onder andere typografie, het logo en kleurgebruik. Deze fase zal redelijk wat tijd in beslag nemen omdat er rekening gehouden moet worden met meerdere correctierondes. Het is verstandig om het logo aan meerdere mensen te laten zien.
Fase 3: de implementatie
Zodra het ontwerp is afgerond kan deze omgezet worden naar middelen, zoals de website en in al het drukwerk. Het is het beste om de nieuwe huisstijl in één keer door te voeren zodat er een eenheid is.
Fase 4: de medewerkers
Uiteraard moeten alle medewerkers op de hoogte zijn van de nieuwe huisstijl en deze toepassen en uitdragen.
Fase 5: de evaluatie
Om te kijken of je nieuwe huisstijl goed bij de identiteit aansluit is het belangrijk om deze regelmatig te evalueren. Doe dit bij zowel medewerkers, klanten als onbekenden om te testen of je bij alle doelgroepen goed over komt.
Als je deze fases doorloopt kun jij tot een goede nieuwe huisstijl komen die uitdraagt waar jouw organisatie voor staat.