Mobiele telefoons worden steeds waardevoller. Niet alleen materieel gezien, maar ook emotioneel. Buiten het feit dat toestellen steeds duurder en mooier worden, is onze mobiele telefoon ook een verlengstuk van onszelf geworden. Zonder telefoon voelen we ons kaal en leeg. Daarom laten steeds meer Nederlanders hun telefoon verzekeren. Maar is dit wel nodig?
Niet zo logisch als het lijkt
Verzekeraars spelen erg slim in op het feit dat mensen zo gehecht zijn aan hun telefoon. Wanneer je een mobiele telefoon aanschaft, zal de verkoper altijd proberen te zorgen dat je een verzekering afsluit. Daarom heeft op dit moment ongeveer één derde van alle Nederlanders een telefoonverzekering. Voor veel mensen klinkt het logisch dat je je telefoon laat verzekeren tegen schade of diefstal, want het laten repareren van je dure telefoon of de aanschaf ervan kost toch veel meer geld? Het tegendeel is waar. In de meeste gevallen is het gunstiger om geen telefoonverzekering af te sluiten.
Een simpele rekensom
Als we kijken naar de prijzen, betaal je voor een gemiddelde telefoonverzekering in Nederland ongeveer 100 euro per jaar. Het gaat hierbij om een basisverzekering waarbij vooral schade aan het toestel wordt gedekt. Neem je een uitgebreide verzekering waarbij ook verlies of diefstal wordt vergoed, dan betaal je gemiddeld 150 euro per jaar. Daarbovenop betaal je ook nog eens een eigen risico van gemiddeld 50 euro wanneer je je beroept op je verzekering. Stel, je hebt de nieuwste smartphone met een abonnement van 2 jaar en hij wordt gestolen. Dan ben je in totaal minimaal 350 euro kwijt aan verzekeringskosten. Voor ongeveer dat bedrag heb je echt wel een goede smartphone, al is het misschien niet de nieuwste editie. Daarbij komt dat de kans groter is dat er niks met je telefoon gebeurt in deze 2 jaar en je dus 350 euro in je zak houdt.
Ook in geval van schade ben je vaak goedkoper uit als je je telefoon laat maken bij een plaatselijk telefoon reparatiebedrijf. Vaak kun je bijvoorbeeld een kapot scherm laten maken voor ongeveer 100 euro. Een andere reden om geen telefoonverzekering te nemen, is dat je diefstal of valschade in sommige gevallen ook kunt claimen via je inboedel- of reisverzekering. Je zou dus kunnen concluderen dat je alleen iets aan een telefoonverzekering hebt als er in je abonnementsduur meerdere keren iets voorvalt met je toestel. En zelfs dit klopt niet helemaal, aangezien je bij sommige providers een verhoogd eigen risico betaalt bij een tweede keer schade of diefstal.
Het is dus verstandiger om geen telefoonverzekering af te sluiten en het zelf te betalen als er schade of verlies is en je het bedrag in een keer kan missen. Als je altijd een kleine buffer voor je telefoon achter de hand houdt, moet dit goedkomen. Het verstandigste is om een los toestel aan te schaffen en hier een los telefoonabonnement bij te nemen.