Van verkopen op de rommelmarkt tijdens Koningsdag tot professioneel verkopen voor een bedrijf. Bijna iedereen heeft al wel eens met verkopen te maken gehad. Of je nou je oude spelcomputer verkocht aan je broertje of je oude spulletjes op de rommelmarkt uitstalde, het hoort er allemaal bij. Misschien merkte je in deze situatie wel dat je een geboren verkoper was en je spulletjes allemaal slim wist te verkopen. Als je dit in de zakenwereld wil toepassen, is de opleiding verkoopmedewerker misschien wel wat voor jou.
Opleiding verkoopmedewerker
Tijdens de opleiding verkoopmedewerker leer je alle aspecten van het vak. Je leert namelijk verschillende gesprekstechnieken, maar ook hoe je het beste om kan gaan met klachten. Verder leer je bijvoorbeeld ook hoe je signalen van de klant kunt herkennen en hoe je hierop in kunt spelen. Geeft de klant signalen af dat tie wel open staat om jouw product of dienst te kopen? Of geeft de klant juist signalen van weerstand af? Dit soort dingen leer je herkennen en erop inspelen. Vooral in face-to-face klantgesprekken is dit erg interessant. Als je hierin geïnteresseerd bent, is het leuk om hiermee te spelen en te zien wat je kunt bereiken met verschillende gesprekstechnieken.
Verkoopmedewerker
Na de opleiding verkoopmedewerker, wil je natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag in het echte werkveld. Het voordeel van deze opleiding is dat je als verkoopmedewerker bij veel soorten bedrijven aan de slag kan. Bijna elk bedrijf heeft wel verkopers nodig, zonder hen zouden er nauwelijks inkomsten binnen komen. Er wordt in de praktijk vaak onderscheid gemaakt tussen een verkoper binnendienst en een verkoper buitendienst. De verkoper binnendienst voert vooral de voorbereidende taken uit en ondersteunt de verkoper buitendienst. De verkoper buitendienst heeft op zijn beurt weer de taak om echt op pad te gaan. Deze is verantwoordelijk voor klantcontact. Verder is after sales ook nog een belangrijk onderdeel wat goed moet worden afgehandeld. Een voorbeeld hiervan is het verzenden van facturen. Maar het contact met de klant moet ook goed onderhouden worden. Het kost namelijk veel minder moeite om een bestaande klant te behouden dan een nieuwe klant te werven.