Home » Educatie en werk » Een strategische online planning maken met KPI’s

Een strategische online planning maken met KPI’s

Veel bedrijven maken gebruik van KPI’s om hun doelstellingen te kunnen monitoren. Echter zijn er nogal wat voorwaarden om een KPI goed te gebruiken en inzichtelijk te maken voor het voltallige personeel. Welke regels gelden er voor een goede indicator en met welke stappen kun je deze bereiken? Aan de hand van deze stappen

Waar moet een goede indicator aan voldoen

Wanneer je een indicator opstelt is het belangrijk dat deze SMART is. Dat wil zeggen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden is. Doordat hij SMART is kun je eenvoudig in een getal of percentage uitdrukken. Doordat je de KPI’s goed kunt bijhouden krijg je op tijd bepaalde informatie over de voortgang van je doelstellingen. Zijn deze haalbaar en realistisch en klopt je online strategie wel zoals deze gesteld is? Vind je het nog steeds lastig om de juiste KPI’s op te stellen. Aan de hand van de volgende stappen kun je wellicht eenvoudiger een aantal indicatoren opstellen:

  • Wat zijn de doelstellingen die je hanteert voor je website of social media kanalen?
  • Zijn de prestaties op het moment goed inzichtelijk te krijgen?
  • Kun je je indicatoren meetbaar en begrijpelijk maken?
  • Wie krijgt de verantwoording van een bepaalde KPI?
  • Zijn er handige dashboard zoals van Cyffer welke jou KPI’s een stuk praktischer maken!

Voorbeelden van online kritische prestatie indicatoren

Er zijn veel verscheidene KPI’s te onderscheiden. Een groot gedeelte hiervan kun je met data uit Google Analytics meten. Een aantal simpele voorbeelden:

  • Hoeveel bezoeken zijn er geweest
  • Aantal bekeken pagina’s per bezoeker
  • Wat was de conversie over de totale bezoekers

Je kan het echter een stuk geavanceerder maken. Zo kun je de conversie omzetten van een bepaalde dienst of product of zelfs vanuit welk kanaal de meeste conversie is (bezoekers via Facebook, SEA of organisch).

 

 

 

 

 

Rate this post

Plaats een reactie