Veel ondernemers kiezen tegenwoordig tussen een SEO en SEA campagne. De overtuiging dat het een aanvulling en versterking is van beide campagnes ontbeert. Maar waarom is dat dan? Met de juiste afstemming kunnen beide campagnes doeltreffend zijn, ook wanneer ze parallel lopen. Een full service bureau zoals ID-Factory kan deze campagnes beide doeltreffend uitvoeren.
Zoekwoorden
Sommige zoekwoorden lokken goede conversies uit bij je SEA campagne maar zijn SEO technisch totaal niet interessant. Daardoor alleen al kun je door op verschillende zoektermen te werken effectiever zijn door twee verschillende soorten campagnes te gebruiken daarvoor.
Wanneer je zoekwoorden onderzoek doet is het dus slim om te kijken naar meer cijfers dan alleen het zoekvolume. Is er op een bepaalde term meer concurrentie op SEA vlak dan bij SEO of andersom dan kan dit duidelijk naar voren komen in de kosten die gemaakt moeten worden.
Zoekverkeer
Naast het gevonden worden op verschillende zoekwoorden, kent ook iedere gebruiker zijn eigen klikgedrag. Middels verschillende aanpassingen probeert Google wel om de advertenties steeds prominenter in beeld te brengen. Sommige mensen slaan echter bewust de advertenties over, en daarom kun je ondanks een goede SEA campagne toch een aanzienlijke groep traffic verliezen. Het aanwezig zijn in gratis zoekresultaten in combinatie met de advertenties zorgt dan ook voor een verhoogt aantal bezoekers.
Wat doet je concurrentie?
Mocht je besluiten om geen SEA in te zetten, dan moet je in je achterhoofd houden dat iedereen kan adverteren. Heb je een sterk merk? Dan is de kans groot dat je concurrenten gevonden willen worden op zoekwoorden in combinatie met jou merknaam. Ben je hier zelf niet op aan het adverteren dan wordt je plek letterlijk ingenomen.