Twintig jaar geleden waren er slechts enkele schietspellen te vinden, met name Doom was erg geliefd. Erg realistisch waren games in die tijd nog niet, 3D games al helemaal niet.
Vandaag de dag, met schietspellen zoals Dying Light, is realistischer en fictie amper van elkaar te onderscheiden. Games zijn zo realistisch geworden dat men zich soms echt in de game waant.
Zijn schietspellen gevaarlijk?
Schietspellen, ook wel FPS (first person shooters) genaamd, kunnen gevaarlijk zijn, voor zowel een gamer als voor anderen. Als iemand obsessief en overmatig gaat gamen en belangrijke dagelijkse zaken daardoor verwaarloost, kan er sprake zijn van een gameverslaving.
Een gameverslaving is een relatief nieuwe termen die pas sinds de uitgave van DSM-V een officiële erkende ziekte/verslaving is. Iemand die echt verslaafd is aan een gamen, kan zelfs worden opgenomen in een afkickkliniek. Er zijn speciale behandelprogramma’s voor
mensen met een dergelijke verslaving.
Het mogen voor zich spreken dat een verslaving altijd een gevaar is voor iemand, maar zijn games, zoals schietspellen ook gevaarlijk voor anderen? Dat is nogal lastig te zeggen. Onderzoeken spreken elkaar erg tegen. Sommige mensen raken hun agressie juist kwijt door een agressieve game te spelen. Anderen raken er juist door geinspireerd. Met name het Grand Theft Auto heeft in het verleden grenzen doen vervagen bij bepaalde gamers, die daarna auto’s gingen stelen en extreem geweld gebruikten. Het is ook meermaals voorgekomen dat een kind, veelal pubers, dodelijk geweld tegen zijn ouders gebruikte omdat hij niet meer mocht gamen. De 2 tieners die hun schoolgenoten op Columbine High om het leven brachten, simuleerden de aanslag op hun school door Doom zo te customizen dat het op hun school leek.
De toekomst van schietspellen
Vandaag de dag zijn schietspellen een stuk realistischer dan 20 jaar geleden.
Volgens sommige instanties, waaronder het Amerikaanse leger, hebben bepaalde schietspellen meer weg van een oorlogssimulatie dan een game. Men leert, op zeer realistische manier, de belangrijkste strategieën die men normaal gesproken alleen op het slagveld opdoet. 30 jaar geleden waren er geen 3D schietspellen maar hoe zal het er over 30 jaar van nu uitzien, gezien de enorme revolutie van de afgelopen 20 jaar?
Met de opkomst van holograms, Ultra HD, nieuwe 3D technieken, snellere hardware, compactere software, de vele miljarden die omgaan in de game industrie, is het zeer waarschijnlijk dat die toekomst niet te voorspellen is. Mogelijk zijn er dan games, die echt, op geen enkele manier van realiteit te onderscheiden zijn. Het is ook zeer goed mogelijk dat gamemakers aan banden worden gelegd, omdat games verslavend kunnen zijn en in bepaalde gevallen een negatieve uitwerking hebben op de gamer.