Ik hoor het erg vaak wanneer ik bij een bedrijf op gesprek ben. “Maar wat heb ik nu aan een OR Training of Cursus? Wat levert het me op wanneer ik mijn OR door jou laat trainen?” In dat geval leg ik altijd de volgende fases uit waarin verschillende klanten gezeten hebben uit.
De fases die voorkomen worden door een OR Cursus of OR Training
Je start een bedrijf op en door enorm hard te werken (voor weinig geld) begint het te draaien. Rustig aan groeit en groeit je bedrijf. Na een paar jaar besluit je de eerste werknemer aan te nemen. Dit gaat goed waardoor je na een tijd nog meer werknemers aanneemt. Je hebt het enorm druk, maakt 70 uur in de week en weet niet waar je de tijd vandaan moet halen. Na een tijdje komt een medewerker naar je toe met een verzoek/vraag/klacht en je luistert en hoort het aan maar het gaat eigenlijk je andere oor weer uit. De vraag was relatief complex en je hebt er gewoon simpelweg de tijd niet voor of wilt er niet in investeren. Na een tijdje vraagt diezelfde medewerker hoe het ermee zit en je geeft aan dat je er nog geen tijd voor hebt gehad. Je ziet dat de medewerker teleurgesteld is. Ditzelfde gebeurt in het komende jaar niet bij één medewerker maar door de drukte moet je meerdere medewerkers met hun vragen teleurstellen. Er zijn nu eenmaal concretere zaken.
Na een tijdje merk je dat het ziekteverzuim in je onderneming toeneemt. Hoe kan dat nu? Dit suddert een tijdje door en na een tijdje besluit je om een bedrijfsleider bij te roepen om dit probleem aan te kaarten. Je vraagt waaraan dit zou kunnen liggen en je bedrijfsleider haalt zijn schouders op. Hij vertelt je wel dat er de laatste tijd wat meer geroddeld wordt, het lijkt alsof de ontevredenheid onder het personeel toeneemt. “Waarom dan?” Vraag je. Hij vertelt je dat het personeel zich onbegrepen voelt. Ze hebben het gevoel dat er niets gedaan wordt met hun input en vragen. “Daar heb ik gewoon niet de tijd voor” antwoord je.
Het ziekteverzuim blijft maar toenemen en er gaan zelfs medewerkers weg. Je hebt zelfs al een paar keer een aanvaring met een medewerker gehad. Het gaat niet goed. Je bedrijfsleider komt met het voorstle om een ondernemingsraad op te starten en deze te laten begeleiden door een OR Trainer. Je besluit dit dan maar te doen
De OR Training
De ondernemingsraad wordt begeleid in het op een goede manier vergaderen zodat het zo min mogelijk tijd kost en zo effectief mogelijk is. Ze zijn exact op de hoogte van de wet op de ondernemingsraden (WOR) en leren ook nog eens hoe jij het liefste input krijgt en dus hoe ze het beste op je in kunnen spelen. Ook jij overlegt met de OR Trainer en hij vertelt je waarom je werknemers bepaald dingen willen. Jij begrijpt ze, zij begrijpen jou en alles wordt prettiger. Medewerkers hebben het gevoel dat je naar ze luistert en voelen zich fijner, werken harden en zijn daardoor minder ziek. Iedereen tevreden!