De traditionele workshop is op locatie en wordt veelal voor een aantal mensen gegeven. Het nieuwe werken en de individualisering draagt er aan bij dat we hier steeds minder naar verlangen. We willen leren wanneer ons dat uit komt en het liefst gaan we daar de deur niet voor uit. Online colleges, studiehandleidingen op internet en platformen voor workshops maken deze wens mogelijk.
Studytube
De start-up Studytube speelt in op deze trend en heeft een online leerplatform ontwikkeld. Het Nederlandse bedrijf wil haar activiteiten uitbreiden en was daarom op zoek naar een investering. Meerdere investeerders zoals Henq hebben in totaal een bedrag van 1 miljoen euro in de start-up gestoken. Studytube was eerst een tentamentrainer voor studenten maar richt zich sinds 2014 op het bedrijfsleven.
Oprichter Homam Karimi zegt dat trainingen tegen een fractie van de kosten worden aangeboden. Een check op de website toont aan dat trainingen 99 euro tot enkele honderden euro’s kosten. Daarmee zijn de trainingen niet duur, maar goedkoop zijn ze ook niet meer. Voorheen was de prijs 9,99 per maand.
Corporate e-learning
Tot 2017 zal de groei van trainingen voor het bedrijfsleven jaarlijks met 20% doorzetten. In 2014 zou er al ruim 80 miljard euro besteed worden aan deze industrie, legt de managing partner van Henq uit. Of het nu om een typeles, online marketingcursus of HRM cursus gaat. Studytube biedt verschillende soorten e-learning aan en zou een van de koplopers zijn op dit gebied.