Drie weken lang experimenteert het Agnieten-college in Wezep met het vrij in te delen lesrooster. De leerlingen krijgen alle vrijheid om zelf te kiezen hoe ze hun lesdoelen bereiken. Het rooster mag de prullenbak in. Net als bij een adaptieve citotrainer, zullen de docenten hierbij fungeren als coach die het beste uit je persoonlijke vaardigheden haalt.
Persoonlijke leerdoelen
Deze nieuwe manier van werken betekent echter niet dat iedereen kan uitslapen of zich bijna niet op school te vertonen. Alle leerlingen moeten gewoon naar school komen, maar mogen zelf bepalen hoe ze hun lesrooster eruitziet. Het voordeel hiervan is dat de lessen helemaal toegespitst kunnen worden op persoonlijke leerdoelen. Als je moeite hebt met wiskunde, kun je extra wiskundelessen volgen. Aan de vakken die je al goed onder de knie hebt, kun je minder aandacht besteden. Zo zitten kinderen niet in lessen om stof aan te horen die ze allang beheersen, terwijl ze beter hun tijd kunnen besteden aan vakken waar ze moeite mee hebben.
Logboek
Tijdens het experiment, waar zo’n driehonderd leerlingen aan meedoen, houdt iedereen een persoonlijk logboek met leerdoelen en werktaken bij. Ze worden hierbij begeleid door de docenten en moeten zich wel aan een aantal randvoorwaarden houden: elk vak moet minstens wekelijks een uur gevolgd worden en de dag wordt begonnen met een gezamenlijk mentoruur. De leerlingen worden vrijgelaten in hun keus om het vak onder te knie krijgen. Dat kan uit een boek zijn, maar ook internet of een andere manier.
Actieve werkhouding
De docenten merkten direct een groot verschil in werkhouding. Waar de kinderen normaliter met de armen over elkaar passief de lessen bijwoonden, wordt nu een actieve werkhouding verwacht. Leerlingen moeten voor zichzelf gaan denken en dat is een hele omschakeling. De directeur is erg benieuwd naar de ervaringen over drie weken. Volgens hem is gepersonaliseerd leren de toekomst en het is de bedoeling dat deze manier van werken definitief ingevoerd worden in 2018 / 2019.