Home » Educatie en werk » De kunst van verkopen

De kunst van verkopen

Verkopen wordt vaak als iets negatiefs gezien. De jongens met de gladde praatjes die je wat aan proberen te smeren. Je komt ze tegen in de winkels, op straat en zelfs aan je voordeur. Veel mensen lopen met een grote boog om de verkopers heen en kappen het snel af als ze je iets proberen te verkopen. Ook als je via de telefoon wordt benaderd, handel je dit het liefst zo snel mogelijk af. Als je iets nodig hebt dan zoek je dat zelf wel. We worden er een beetje moe van en dat maakt het voor de verkopers extra lastig. Dit geldt niet alleen voor de verkopers die je op straat tegenkomt, maar ook voor de sales managers, account managers en binnendienst verkopers. Al deze mensen hebben een opleiding gevolgd tot verkoopmedewerker of een sales training gehad. Dit hebben ze niet gedaan om vervolgens uitgekotst te worden. Dat is waarom veel verkopers een andere manier van verkopen hanteren.

 

Succesvol verkopen

Bij de verkoop draait het niet alleen maar om de targets en de resultaten. Een succesvolle verkoper verkoopt vanuit zijn hart. Hij wil mensen daadwerkelijk helpen en geeft altijd oprecht en eerlijk advies. Hij denkt niet alleen vanuit zijn standpunt, maar bekijkt wat de beste optie en mogelijkheid is voor die mensen. Een goede verkoper smeert nooit producten aan, maar zorgt ervoor dat de klanten er echt beter van worden en met een goed gevoel de deur uitgaan. Ook na de verkoop is een goede verkoper nog in beeld. Hij zorgt voor een goede aftersales en bouwt zo een goede relatie op met de klant. Het draait om het vertrouwen en als die band eenmaal is opgebouwd zul je zien dat klanten terug blijven komen. Mensen willen niet het gevoel hebben dat jij er beter van wordt, maar dat zij het worden en dat jij hen eerlijk advies geeft. Ook als het product dat jij aanbiedt niet de oplossing is voor hun probleem, moet je dit eerlijk vertellen en het niet alsnog verkopen. Hier komen de klanten sowieso achter en uiteindelijk heb jij jezelf er alleen maar mee. Je moet proberen te relaten met de mensen. Laat zien dat jij het beste met ze voor hebt en pas dan boek je succes.

 

Uiterlijke verzorging

Als verkoper moet je ook over de gun-factor beschikken. Het is belangrijk dat er jij te allen tijde verzorgd uit ziet. Kom netjes in pak, met je haar gewassen en je baard geschoren of getrimd. De eerste indruk is het belangrijkst en als jij er onverzorgd bijloopt, gaat niemand wat van jou aannemen. Ze vertrouwen het niet. Kleed je dus netjes aan en articuleer alle woorden goed. Blijf ook altijd beleefd en maak zo af en toe een gepast grapje. Verkopen is echt geen vak waar je alleen maar bij uitgescholden en ontlopen wordt, mits je het op de juiste manier en met de goede bedoelingen doet.

 

person-621045_640

Plaats een reactie