Je hoort het ieder jaar wel een aantal keer voorbij komen, de basisschool of sportvereniging uit je dorp organiseert een sponsorloop. Het is een manier om in een kort tijdbestek en met één evenement een flink geldbedrag te verzamelen. Vaak zijn deze sponsorlopen voor een goed doel en worden er een bepaald aantal rondjes gelopen of gefietst. Om alles in goede banen te leiden, zijn er een aantal punten waar je op moet letten!
Tijd maken
Begin op tijd! Dat is het allerbelangrijkste advies wat we je kunnen geven. Zoek mensen met wie je goed kan samenwerken en verzamel zo een leuk team bij elkaar. Door goed te plannen, voldoende tijd vrij te maken en taken te verdelen, is de organisatie een stuk minder werk dan je van te voren denkt. Het is belangrijk op tijd een datum vast te leggen, zodat iedereen deze dag vrij kan houden.
Goede doelen
Het betrekken van een goed doel is een slimme zet. Zo kun je mensen vaak makkelijker enthousiasmeren, omdat ze dan duidelijk weten waar hun geld naartoe gaat. Ook geeft het jou en je organisatie een boost, omdat je het echt voor iets goeds doet. En het levert natuurlijk positieve reclame op voor je bedrijf, organisatie of stichting.
Route
Voor wandelen en fietsen geldt eigenlijk hetzelfde. Niet iedereen heeft hetzelfde niveau van sporten. Vandaar dat het slim is om verschillende afstanden aan te houden, bijvoorbeeld vijf, tien of vijftien kilometer. Zorg dat de route duidelijk is voor iedere deelnemer, dus werk met verschillende kleuren paaltjes of vlaggetjes. Daarnaast is het ook belangrijk dat het duidelijk is wie er bij de organisatie hoort. Dit kun je gemakkelijk doen door één bepaalde kleur shirtjes te laten bedrukken voor de organisatie. Zo zijn ze ook van veraf herkenbaar.
Deelnemers
Het is natuurlijk belangrijk dat je veel deelnemers hebt. Hoe meer mensen, hoe meer geld er binnenkomt voor het goede doel. Zet alle connecties en middelen in die je hebt. Flyer en ga langs bij verenigingen, scholen, huisartsen, sportclubs en supermarkten. Daarnaast zijn online kanalen ook erg belangrijk zoals social media, een goede website en tot slot is mond-tot-mondreclame natuurlijk onmisbaar.
Met deze handvatten lukt het vast om een goede sponsorloop te organiseren. Zet hem op!