In 2010 telde Nederland ruim 860 duizend bedrijven. De kans is dus groot dat ook jij een ondernemer bent. Wanneer je een bedrijf hebt, wil je jezelf onderscheiden ten opzichte van de rest. Niet alleen met je concept, maar ook door de uitstraling van je bedrijf.
Een goede uitstraling is de sleutel
Voor veel ondernemers is het belangrijk dat hun bedrijf naar buiten er goed uit ziet. De onderneming moet aantrekkelijk zijn om in zee mee te gaan. Dit gaat niet alleen op voor een horecabedrijf waar je graag koffie zou willen drinken, maar ook voor en bouwbedrijf dat er betrouwbaar uit dient te zien voor potentiële klanten. Vrijwel iedereen snapt dit, maar toch is het lastig. Want hoe zorg je er eenmaal voor dat je persoonlijk bent en persoonlijkheid uitstraalt, zodat je onderscheid maakt?
Laat zien wie je bent
Als ondernemer is het belangrijk dat je jouw onderneming op de voorgrond zet. Er is niet voor niets zoveel reclame op televisie. Reclame maken voor je onderneming is helemaal niet slecht. Dit betekent niet dat je de televisie of plaatselijke krant vol moet stouwen, reclame maken kan ook in de onderneming zelf. Laat bijvoorbeeld bedrijfskleding bedrukken. Dit laat niet alleen zien dat de medewerkers een eenheid vormen maar ook dat de onderneming anders is als de anderen.
Onderscheid maak je
Naast het bedrukken van bedrijfskleding kan je ook op een andere manier persoonlijker zijn. Zo kan je kiezen voor een bepaalde stijl in de inrichting. Heel huiselijk of juist heel strak. Ook kan het kiezen voor een bepaalde kleur zorgen voor een eenheid, wat leidt tot persoonlijkheid. Een vaak terugkomende kleur zorgt daarnaast ook voor herkenning.
Er zijn dus meerdere manieren om een onderneming persoonlijker te laten zijn. Het belangrijkste is natuurlijk dat de onderneming eerst een eenheid moet vormen, voordat je persoonlijkheid naar de klant toe kunt gaan benadrukken. Want bij een onderneming -hoewel persoonlijk – die er een hele steriele sfeer op na houdt, daar is geen enkele consument in geïnteresseerd.