Home » Hobby en vrijetijd » Gebroken boekjaar is goed begonnen voor reisconcern TUI

Gebroken boekjaar is goed begonnen voor reisconcern TUI

Het jaar goed beginnen is het halve werk. Reisconcern Tui heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2014/2015 een omzetstijging geboekt van ruim 5 procent. De omzet steeg in het eerste kwartaal tot 3,5 miljard euro en het operationele verlies nam bijna met een kwart af tot 108 miljoen euro. TUI is het moederbedrijf van onder meer Arke, Kras en Holland International. Het Duitse moederbedrijf heeft aangegeven dat het tot dusver zeer tevreden is met het verloop van het winterseizoen. Het reisconcern maakt bekend dat ongeveer 84 procent van het totale aanbod aan pakketreizen al is verkocht voor de komende periode. De boekingen voor pakketreizen lopen hiermee 1 procent voor op het afgelopen boekjaar. Dit is een hele prestatie want de reisbranche verkeert nog steeds in zwaar weer.

TUI heeft aangegeven dat het aantal boekingen voor de zomerperiode ongeveer vergelijkbaar is met het aantal reserveringen voor het zomerseizoen van 2014. de gemiddelde verkoopprijs van de pakketreizen is wel gestegen. De gemiddelde verkoopprijs steeg gemiddeld met 2 procent.

Vorig jaar fuseerde het Duitse TUI AG met haar Britse dochter TUI Travel. TUI AG had al een meerderheidsbelang in TUI Travel. Door de fusie tussen de twee ontstond ’s werelds grootste aanbieder van pakketreizen. Voor een pakketreis zit iedereen nu goed bij reisconcern TUI.

De fusie moet er voor zorgen dat er dit jaar flink gesneden kan worden in de kosten, zodat er een flink kostenvoordeel gaat ontstaan voor het reisconcern. Door het kostenvoordeel wat TUI hoopt te behalen zal de operationele wint dit jaar zeer waarschijnlijk toenemen met 10 tot 15 procent.

Daarnaast is het reisconcern nog steeds bezig om het resterende belang van 14 procent in rederij Hapag-Lloyd te verkopen. Deze dochteronderneming is actief in de scheepsvaart en dan met name in containervervoer. Volgens de directie van het reisconcern past dit niet in de huidige strategie van TUI. Het bedrijf wil zich volledig kunnen richten op de reisbranche en daarom is het noodzakelijk om Hapag-Lloyd af te stoten of naar de beurs te brengen.

Rate this post

Plaats een reactie