Vroeger, toen social media nog niet bestond, hoefde niemand zich druk te maken over de manier waarop hij of zij zichzelf online moest presenteren. Online platformen zoals Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn bestonden nog niet. En niemand had destijds verwacht en kunnen inschatten hoe belangrijk het vandaag de dag zou zijn om uzelf online te presenteren via platforms. Vooral op het zakelijke platform LinkedIn is het heel belangrijk dat u uzelf goed presenteert. Daarom is het goed om een profielfoto te laten maken door een LinkedIn fotograaf. Een professional die verstand heeft van de do’s en don’ts voor foto’s op een zakelijk platform. In dit artikel wordt zakelijk platform LinkedIn besproken en worden er een aantal do’s en don’ts vertelt die u moet onthouden. Daarnaast worden de voordelen genoemd van maken van een professionele profielfoto op LinkedIn.
LinkedIn startte in 2003 als online sociaal netwerk, dat gericht was op vakmensen. Vandaag de dag heeft dit platform in Nederland ongeveer 6 miljoen geregistreerden en wereldwijd rond de 500 miljoen. In 14 jaar heeft het netwerk, oftewel het platform, zich enorm vergroot. De laatste jaren groeit het platform steeds sterker. In 2007 was het zelfs het grootst groeiende sociale netwerk in de VS. Het zegt iets over de toekomst van online netwerken. Er is behoefte aan bij mensen. Mensen komen op een online netwerk als LinkedIn met als voornaamste doel om een zakelijk netwerk op te bouwen en zelfs sollicitaties via het platform te verkrijgen. Jezelf laten zien in de zakenwereld is erg belangrijk. Vandaar dat de manier waarop u uzelf presenteert ook noodzakelijk is.
Do’s en don’ts
Absolute do’s met betrekking tot een zakelijke profielfoto voor online netwerkplatforms zijn bijvoorbeeld: een rustige achtergrond kiezen, uw gezicht duidelijk in beeld brengen en alleen op de foto staan. Uzelf uit een groepsfoto knippen is een echte don’t. Ook al staat u hier zo leuk op, doe het niet. Een foto waarop u een zonnebril draagt of een glas drinken in uw hand houdt, kan ook echt niet. Die kan prima op een online sociaal netwerk als Facebook of Instagram. Dat moet u helemaal zelf weten. Die platformen hebben immers geen zakelijk doel en zijn gewoon een afspiegeling van uw leven. Dan kunt u best een vakantiefoto of een stap foto als profielfoto nemen. Dat is juist leuk. Op LinkedIn kunt u het beste een zakelijke foto plaatsen. Ga naar een professionele fotograaf die gespecialiseerd is in het maken van LinkedIn foto’s. Deze kan u nog veel meer tips geven voor de beste profielfoto. U zult er zeker geen spijt van krijgen.
De voordelen
In de tekst hierboven is al een aantal voordelen genoemd van het laten maken van zakelijke profielfoto’s door een professionele fotograaf. Het is altijd een eigen keuze, maar advies hierover is nooit verkeerd. Als u serieus genomen wilt worden, ga dan niet zelf aan de slag met het maken van een profielfoto. Kies een juiste fotograaf uit die als specialisme ook het maken van zakelijke profielfoto’s heeft. Dan maakt u de juiste keuze en zult u serieus genomen worden in uw zakelijke netwerk. Dat is meteen ook één van de grootste voordelen. Een ander voordeel van een zakelijke profielfoto is dat u deze kunt gebruiken in zakelijke documenten zoals uw curriculum vitae. Dan ziet uw toekomstige werkgever gelijk de persoon die achter het cv zit.