Als er een sector op alle fronten in beweging is, dan is het wel de creditmanagement sector. Managers volgen vooral de digitale trends op de voet om zo de liquiditeit van hun bedrijf in orde te houden, naast het feit dat ze de cashpositie uiteraard voortdurend goed in beeld willen hebben. Slimme managers bewegen continu mee, volgen de ontwikkelingen op de voet en houden zo zelf meer tijd over. Dit door slimmer (digitaal dus) te werk te gaan. Over (blijvende) digitale trends binnen het credit management.
Slimme manager
De slimme manager beweegt nadrukkelijk mee op de tendens die aangeeft dat het personaliseren van het klantcontact steeds belangrijker wordt in credit management. Dat kan door binnen de groep debiteuren segmenten aan te brengen waardoor je voor elke groep in staat bent een verschillende incasso methode toe te passen. Om die methode te perfectioneren kan samengewerkt worden met andere partners die ook over veel data beschikken. Combineer de gegevens van je eigen klant met die van andere partijen. Dat levert waardevolle informatie op en zo krijg je in beeld of bepaalde groepen een verhoogd betaalrisico voor je bedrijf betekenen. Maak vervolgens bijvoorbeeld een segment van klanten waar je een afbetalingsregeling mee overeenkomt. Resultaat is een effectievere wijze van communiceren met relaties. En de cashflow blijft zo op orde.
Preventieve klantacceptatie
Nog zo’n ontwikkeling is om in plaats van het voeren van reactief credit management voortaan preventieve klantacceptatie toe te passen. Een behoorlijke verschuiving. Niet helemaal nieuw, maar wél een trend die echt doorzet. Pas reageren als er betalingsproblemen zijn, dat kan echt niet meer anno 2018. Het credo van nu is de mogelijke kredietrisico’s al bij de acceptatie van klanten in beeld brengen. Ook nu is informatie uit te ruilen met externe partijen waardoor een reëel beeld zal ontstaan.
Wie jaren geleden gezegd had dat het voorspellen van betalingsrisico’s serieus genomen wordt door managers, die was niet meer bijgekomen van het lachen. Toch is het nu aan de orde van de dag. Bedrijven beschikken tegenwoordig over algoritmes die problemen met de betalingen voorspellen. Het model neemt klant- en bedrijfsprofiel én betaal- en aankoopgedrag als basis. Het model geeft zo ook inzicht in de liquiditeit van de onderneming en legt bloot in welke maanden er slechts beperkt geld binnenkomt. Ook worden zo groepen gefilterd die een betalingsrisico kunnen vormen. Aan de manager met die informatie aan de slag te gaan.