Een cursus medewerker buitendienst wordt na zijn medewerker buitendienst cursus werkzaam in zowel midden- en kleinbedrijf als in het grootbedrijf bij een commerciële of dienstverlenende organisatie. De medewerker buitendienst werkt meestal op de afdeling verkoop in de binnen- of buitendienst of in een contactcenter.
Wat is het verschil?
Het verschil tussen deze uitstroomrichtingen is de context. Een medewerker in een contactcenter werkt in een callcenter, de binnendienstmedewerker werkt vooral vanuit eigen onderneming en de buitendienstmedewerker gaat vaak op bezoek bij de klant. Het onderscheid en het niveauverschil tussen deze richtingen zit onder andere in de context, de aard van het product, het primaire doel van de verkoop, de diepte van de relatie met de klant, de verwachtingen van de klant en de grootte van de klant.
Het takenpakket
De commercieel medewerker heeft een uitvoerende rol en is vooral verantwoordelijk voor het eigen takenpakket. Dit takenpakket is veelzijdig. In het takenpakket staat het contact met de klant op de eerste plaats. Dit contact kan mond-tot-mond, schriftelijk of telefonisch zijn.
De commercieel medewerker houdt zich op de hoogte van verzamelde ontwikkelingen ten aanzien van de klant het product en de markt. De medewerker levert input en draagt in sommige gevallen bij aan het opstellen van beleidsplannen.
De commercieel medewerker verkoopt diensten en producten aan klanten. Hiervoor krijgt hij targets die gehaald moeten worden. Hij bereidt gesprekken met klanten voor, inventariseert de koopbehoefte en informeert en adviseert de klant ten behoeve van de verkoop. Afhankelijk van zijn functie of de werkplaats verzorgt hij ook offerte- en ordertrajecten. Taken die binnen deze trajecten vallen zijn onderhandelen met de klant en het uitvoeren van administratieve werkzaamheden.
Voor meer informatie over de commercieel medewerker buitendienst kunt u een bezoekje brengen aan de website van Fabius Opleidingen.