Een belangrijk onderdeel van credit management is de debiteurenadministratie. Credit management is erop gericht om uitstaande facturen tijdig te innen bij debiteuren, om debiteurenrisico’s te beoordelen en om contact met klanten te onderhouden op financieel gebied. Credit management is dus enorm belangrijk voor een bedrijf.
Wat is een debiteur?
Een debiteur is een klantrelatie van wie je als bedrijf nog geld krijgt. Je hebt een bedrijf of een persoon goederen of een dienst verleend en krijgt daarvoor nog geld. Dit geld wordt de activa genoemd. Het is nog geen bezit, maar je krijgt het nog wel. Het kan dus worden gerekend als bezit. Het wordt echter een ander geval wanneer je twijfelt of het geld nog wel gaat worden betaald. Stel dat een bedrijf of persoon financiële problemen heeft of dat er ruzie is tussen jou en de debiteur. Als je twijfelt, is het geld wat nog moet worden gekregen geen activa maar dubieus. Zo zie je precies op je balans hoe het ervoor staat met elke debiteur. Bij credit management bepaal je dus het debiteurenrisico en houd je uitstaande facturen goed bij. Ook onderhoud je het contact met de desbetreffende klanten.
Voorkom financiële schade
Vaak hebben bedrijven meerdere debiteuren. Het is daarom erg belangrijk dat goed wordt bijgehouden van wie je nog hoeveel geld krijgt. Dit om bijvoorbeeld te voorkomen dat je er na een jaar achter komt dat je nog veel geld krijgt van een bedrijf dat failliet is. Het is belangrijk dat je genoeg tijd besteedt aan de debiteurenadministratie en hier niet op bespaart. Geef het zo nodig uit handen. Ook is het een goed idee om je eigen personeel om te scholen tot credit managers. Dit is mogelijk door ze een credit management opleiding van bijvoorbeeld Cannock Chase te laten volgen. Als het credit management goed wordt geregeld, kan je dit als bedrijf veel financiële schade schelen. Een duidelijk overzicht van de debiteuren en de risico’s is dus cruciaal.
De dubieuze debiteuren kun je op tijd een aanmaning sturen. Je hebt namelijk altijd de kans dat de debiteur gewoon vergeten is om te betalen en dat je na deze aanmaning gelijk je geld krijgt. Is dit niet het geval, dan zullen er verdere stappen moeten worden ondernomen. Desnoods komt er een incassobureau aan te pas. Toch is het belangrijk dat je dit als credit manager probeert te voorkomen. Zorg dat afspraken goed vastliggen en dat eventuele klachten snel worden opgelost.