Allereerst is het belangrijk om de twee belangrijke ontwerpen van ‘hoverboards’ te noemen. Er is eentje met 2 wielen genaamd de hoverboard segway en er is eentje met een wiel, bijgenaamd de AirWheel. Hoewel de twee zeer vergelijkbaar zijn in termen van concept, worden ze op verschillende manieren bestuurd. Het verschil ligt voornamelijk in de manier van besturen. Vooral te danken aan het gebrek van handvatten voor de controle.
De eerste type is de Hoverboard Segway, deze is een plaat gevormd uit twee stukken met een wiel aan elke zijde verbonden door een scharnier in het midden, zodat ze onafhankelijk van elkaar roteren. Met dit in het achterhoofd, hoeft de gebruiker alleen maar te stappen op de drukgevoelige pads en naar voren leunen om vooruit te gaan en naar achteren leunen om naar achteren te gaan. Als ze van richting willen veranderen kan dat met een iets hardere druk van de voeten op de pads. Verleggen van de linkervoet naar voren zal ertoe leiden dat het linker wiel sneller gaat en dat het bord naar rechts en vice versa draait. Hoewel het misschien verwarrend klinkt bij de uitleg, kost het ons slechts een paar minuten om te wennen aan het systeem en het geeft ons een grote mate van controle over de positionering en beweging.
Het tweede type is het wiel, beter bekend als de ‘AirWheel’. In plaats van wielen aan de buitenkant van de plaat, heeft AirWheel een groot wiel (of twee, afhankelijk van het model) in het midden van de berijdbare met drukgevoelige schoepen aan beide kanten voor de gebruiker om op te staan. In tegenstelling tot de hoverboard die twee wielen gebruikt, heeft AirWheel slechts één waardoor het draaien van links naar rechts een beetje moeilijker gaat. Eventuele drastische koerswijziging bij stilstand zal afhangen van het gebruik van je lichaamsgewicht. Een veel minder praktische manier van rijden dan de hoverboard.